Waarom medewerkers klantenservice certificeren ?
Doel van de branchecertificaten
De KSF werkt als exameninstituut met haar branchecertificaten aan drie belangrijke doelen:
Met de branchecertificaten garanderen de KSF en de deelnemende organisaties bij ieder contact met een medewerker ten minste het basisniveau op het gebied van klantvriendelijkheid, deskundigheid en oplossingsgerichtheid en de andere competenties die per certificaat worden getoetst.
De KSF is exameninstituut en neemt alleen de examens af. Opleiding en training verzorgen de organisaties zelf of huren die in bij een opleidingsinstituut.
Erkenning van & voor medewerkers
Borging van kwaliteit klantinteractie
Competenties van medewerkers worden inzichtelijk
Behoud van medewerkers voor bedrijf en sector
Een medewerker op niveau A toont een basisniveau van klantvriendelijkheid, deskundigheid, oplossingsgerichtheid.
Medewerker klantcontact telefonie & chat
Een medewerker op niveau Allround toont eigenaarschap in het gesprek met de klant, neemt zelf initiatief in een oplossing en draagt bij aan de beste klantervaring.
Gevorderde medewerker klantenservice
Een senior medewerker met coachende taken toont dat hij competenties als organisatiesensitiviteit, overtuigingskracht en flexibiliteit heeft.
Senior medewerker klantcontact die coacht
Je kennis van en inzicht in relevante wet- en regelgeving worden getoetst. En we toetsen de basis van:
Het examen bestaat uit twee delen: een online toets over kennis en inzicht en een praktijktoets waarin je in gesprekken aantoont die toe te passen.
Als ervaren medewerker word je in een assessment getoetst op:
Dit examen bestaat uit het reageren op geluidsfragmenten. Uiteraard wordt er van je verwacht dat je klantvriendelijk, deskundig, oplossingsgericht en een ambassadeur van het vak bent.
Als medewerker met coachende taken word je getoetst op:
Dit examen bestaat uit twee delen: een schriftelijke motivatie en een assessment waarin je reageert op filmfragmenten.
Hoe wordt er getoetst?
Bekijk het online proefexamen (Certificaat A)
Rollenspel bij (Certificaat B)
Tarieven 2023 voor leden* | Branchecertificaat A
Incl. theorie-examen en praktijkexamen.
Incl. theorie-examen en praktijkexamen.
€172,- per kandidaat.
Incl. theorie-examen en twee praktijkexamens.Vergoeding als je een examinator levert
Lever je een examinator die voor andere organisaties het praktijkexamen beoordeelt? Per afgenomen examen door jullie examinator krijg je €40- vergoeding.
Niet-leden kunnen geen examinator leveren.
Proctoring
Werkgevers die de online toets niet op de eigen locatie onder toezicht kunnen afnemen, moeten gebruik maken van proctoring (online toezicht). €30- opslag per examen
*Voor niet-leden geldt een opslag van €20,- per kandidaat
Je organiseert als werkgever zelf de opleiding of besteedt die uit, de toetsing verloopt via de Klantenservice Federatie. Wil je weten welke stappen je moet doorlopen om je medewerkers te laten certificeren voor KSF Branchecertificaat A?
Heb je kandidaten voor KSF Branchecertificaat Allround of B? Neem dan contact op met KSF via ksf@explain.nl