KSF wil klantenservice herpositioneren

Het begin van de coronacrisis heeft aangetoond hoe snel en veerkrachtig klantenserviceafdelingen zijn. De meeste organisaties zijn goed bereikbaar gebleven en een groot deel van de klantenservice-operaties kon in korte tijd vanuit thuiswerkplekken worden gerealiseerd. Flexibiliteit en inventiviteit kenmerken de customerservicewereld. Er is geen ander vakgebied dat zoveel potentie heeft om klanten aan organisaties te binden. We hebben de mensen én de tools om klantrelaties te bestendigen. De inmiddels traditionele visie op klantenservice past niet meer bij de huidige verwachtingen van klanten en stakeholders.

De Klantenservice Federatie ( KSF), de branchevereniging voor klantcontact, grijpt daarom het moment aan om het vakgebied te herpositioneren, niet alleen in de beeldvorming, ook in de realiteit in de organisaties. Goed werkgeverschap, aantrekkingskracht in de arbeidsmarkt, digitalisering, kwaliteit en klantgerichtheid zijn hierbij thema’s. Collectieve denkkracht en innovatievermogen voor de herpositionering haalt de KSF uit een brede groep ambitieuze professionals wier hart klopt voor klantcontact. Initiatiefnemers zijn Ernst-Jan Kruize (Gemeente Utrecht), betrokken bij de Innovation Board van de KSF, en Geeske te Gussinklo, directeur van de vereniging.

Met haar grote en diverse achterban wil de KSF hét platform zijn om klantenservice next level te routeren. De KSF gaat samen met mensen die zijn gevraagd op basis van hun expertise of ambitie, een aantal fundamenten voor verandering schetsen. Deze fundamenten worden op haalbaarheid en wenselijkheid getoetst bij een brede groep vakgenoten die de noodzaak tot verandering onderschrijven en eraan willen meewerken. Het streven is om uiterlijk in november 2020 concrete uitkomsten te kunnen delen voor de herpositionering van dit mooie vakgebied, waar meer dan 150.000 mensen in Nederland werkzaam zijn. Vanuit de KSF gaan we de acties en aanbevelingen vervolgens faciliteren. Op 1 juli is de eerste vergadering al gehouden.