Interview | Hoe zorg je voor behoud van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt?
Op 9 april organiseert de KSF een workshop 'Behoud van medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt'. Wat je hier oppikt, kan je ook op al je andere klantcontactmedewerkers toepassen, aldus Carolien de Oliveira Marreiros. Katja Knobben (Rabobank) en Lindsey Sanches Tavares (VANAD Engage) komen met praktijkervaringen en lichten alvast een tipje van de sluier op.
Al zijn er uitzonderingen, vooral grote contactcenters hebben te maken met een stevige uitstroom. Bij kleinere contactcenters is wellicht meer ruimte voor persoonlijke aandacht, schat de Oliveira Marreiros in. "Verder heeft ook met de manier van aansturen invloed op het verloop, is mijn ervaring. Meer autonomie en ruimte voor individuele training, opleiding en inwerken hebben een positief effect op behoud. Dat geldt niet alleen voor de doelgroep van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, dat gaat op voor alle medewerkers. In de praktijk zie je vaak dat medewerkers die instromen, binnen bepaalde tijdsperioden moeten voldoen aan bepaalde minimum eisen en KPI's. Mijn advies? Laat dat wat meer los en maak meer ruimte voor maatwerk. Dat er een nieuw klasje is gestart, lijkt zekerheid te bieden als het gaat om uitbreiding van je bezetting waar je op zit te wachten. Maar in de praktijk blijkt toch vaak dat uitval onvoorspelbaar is."
De krapte op de arbeidsmarkt maakt het aantrekkelijk om aan de slag te gaan met mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Het werken met deze doelgroep vraagt om een extra inspanning van teamleiders; daar staat een hogere loyaliteit tegenover. "Daarnaast draagt het bij aan inclusief werkgeverschap en het verrijkt je teams. Maar het belangrijkste is wel dat als je echt met deze doelgroep aan de slag gaat, je gaandeweg allerlei zaken leert over de mens achter de medewerker, die je goed kunt toepassen. Individuele aandacht, daar gedijt iedereen beter bij."
Hoe je die doelgroep zo effectief mogelijk aanstuurt – met een lange functieverblijftijd als resultaat – daar vertellen Rabobank en VANAD Engage over.
Werkgevers moeten tegenwoordig zelf een goed verhaal hebben
Ook met het behoud van 'reguliere nieuwe instroom' heeft Rabobank de afgelopen twee jaar meters gemaakt. "Daar was de gemiddelde functieverblijftijd met zes tot acht maanden echt veel te kort. Door aan allerlei knoppen te draaien hebben we dit in anderhalf jaar bijna weten te verdubbelen. Het streven is uit te komen op gemiddeld anderhalf jaar – dat is goed voor de Rabobank en zo'n functieverblijfduur voegt ook iets wezenlijks toe aan het CV van een medewerker."
Echte belangstelling voor een ander individu
Waarom zou je moeten meedoen aan de workshop? Daar is Sanches Tavares helder over: "Wat mij betreft is de workshop geslaagd als deelnemers met een iets meer open blik naar mensen in de bijstand kijken. Jij als leidinggevende kan echter het verschil maken en dat begint bij echte belangstelling voor een ander individu. Achter die ene medewerker die jij weer een structurele baan weet te geven, gaat niet alleen een verhaal schuil, maar vaak ook een heel gezin met familie en een voorgeschiedenis." En: meedoen is leuk, want als het aan Sanches Tavares ligt, wordt het een interactieve sessie met veel ruimte voor vragen over en weer.
Workshop
De workshop 'Behoud van medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt' vindt plaats op 9 april in Tilburg. Tijdens deze workshop leer je van experts hoe zij met succes mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt integreren én dagelijks ondersteunen. Er worden twee praktijkcases georganiseerd. Susanna Nevalainen & Lindsey Sanches Tavares van VANAD Engage vertellen over het hoe en waarom het AanZet-traject werkt voor deze doelgroep (na meer dan 200 medewerkers te hebben opgeleid bedraagt de duurzame uitstroom 70%).
Katja Knobben van Rabobank spreekt vanuit haar ervaring als Manager Resources bij Rabobank. Binnen de Klantenservice van Rabobank wordt er al meerdere jaren actief gewerkt met medewerkers die een achterstand tot de arbeidsmarkt hebben. Katja vertelt je graag over de geleerde lessen en de do’s en don’ts. Deelname is (inclusief lunch) kosteloos voor leden en voor niet-leden die nog niet eerder aan een KSF-sessie hebben deelgenomen.