Bezoekers KSF Jaarcongres: “KSF Branchecertificaat is een belangrijke motor voor professionalisering”

Het KSF Branchecertificaat is een belangrijke motor voor de professionalisering van klantcontactmedewerkers. Dat is één van de waardevolle inzichten die tijdens het KSF Jaarcongres werd opgehaald onder de deelnemers.

Bezoekers aan het congres werd gevraagd naar mening over de rol van het KSF Branchecertificaat. De resultaten laten zien dat certificering breed wordt erkend als een belangrijk middel om professionalisering binnen de klantenservice-sector te bevorderen. De opgehaalde inzichten zijn belangrijke input voor de Waarborgcommissie Branchecertificering die vanuit KSF onder meer toezicht houdt op de kwaliteit van het certificaat en wordt meegenomen in de verdere ontwikkeling van het KSF Branchecertificaat.

Examens effectief instrument

Een ruime meerderheid van de ondervraagden (68%) ziet examens als een effectief instrument om medewerkers te professionaliseren. Zoals een van de ondervraagden het verwoordde: “Een examen biedt niet alleen een standaard, maar motiveert medewerkers ook om hun kennis actief bij te houden.”

Basisexamen, aanvullende modules en terugkerende toetsing

Meer dan de helft (54%) ondersteunt het idee van een breed gedragen basisexamen. Daarnaast vindt 57% dat aanvullende modules nodig zijn om verdere verdieping en flexibiliteit in ontwikkeling mogelijk te maken. Ook regelmatig terugkerende toetsing wordt door 54% van de respondenten als belangrijk ervaren. Dit onderstreept het belang van continu leren en ontwikkelen binnen een sector die constant in beweging is.

Certificering is waardevol

De belangrijkste conclusie is dat de KSF-certificering wordt gezien als waardevol, met ruimte om de impact verder te versterken. Door samenwerking en gerichte investeringen in ontwikkeling, kunnen we de klantenservice-sector met het KSF certificaat naar een hoger niveau tillen.