Winnend werven in een veranderde arbeidsmarkt doe je zo!

“Het contactcenter heeft in de basis hoger opgeleide mensen nodig. Niet alleen het vak, de techniek en de wetgeving veranderen, maar ook de arbeidsmarkt verandert”, Remco Pouw, voorzitter van deze expertgroep, opent de sessie met deze uitspraak. Veel vooraanstaande organisaties zijn aanwezig. Ze zijn benieuwd naar hoe je winnend werft in de veranderde arbeidsmarkt, zeker nu er een ‘war for talent’ is. Hoe onderscheid je je en hoe vind en bind je talent aan jouw organisatie? Spreker Geert-Jan Waasdorp, CEO Intelligence Group, neemt de deelnemers mee in de laatste ontwikkelingen van werving en geeft hen praktische tips en voorbeelden van hoe je winnend werft en de vacatures in de klantcontactbranche gevuld krijgt!

Winnend werven: tien belangrijke ontwikkelingen mét tips
“Het beste en goedkoopste wervingskanaal is het interne kanaal. Zet collega’s in als ambassadeurs en beleef hoe goed dit werkt!” Geert-Jan trapt zijn workshop af met een goede tip en geeft de deelnemers een overzicht van de 10 belangrijkste ontwikkelingen in werving:

  1. AVG/GDPR heeft gevolgen voor werving. Hoe leg je kandidaatgegevens vast en hoe lang mag je die gegevens bewaren? Hoe deel je cv’s intern? Wat doe je met excellijsten met daarop persoonsgegevens gevonden via LinkedIn?
  2. Employer Impact: zorg ervoor dat mensen het over jouw organisatie hebben; zowel de doelgroep als de media eromheen. Bereik dit door interessante content te creëren en ludieke acties neer te zetten. Geert-Jan: “Maak wat je beloofd aan de voorkant wel waar aan de achterkant.”
  3. Candidate Experience: blijf de verwachtingen van kandidaten overtreffen, zodat je talent vasthoudt en actief meeneemt in het sollicitatieproces. Geert-Jan omschrijft 11 momenten waarop je dit kunt doen, die zijn in presentatie beschreven staan.
  4. Happy recruiter, happy candidate: “Ik zie regelmatig dat in verschillende organisaties continu geduwd wordt om kandidaten te werven (hoofden knikken ‘ja’), terwijl de recruiter zich moet kunnen bezighouden met de kwaliteit en het plezier van werving en de candidate experience. Creëer en faciliteer daarom de ideale werkomstandigheden waarin de recruiter optimaal kan performen en genieten van zijn vak. Geert-Jan laat in zijn presentatie verschillende randvoorwaarden zien voor het behalen van een maximale candidate experience.
  5. Recruitment Proces Automation (RPA): automatiseer waar mogelijk om het sollicitatieproces efficiënter en effectiever te laten verlopen. Verschillende tools kunnen daarbij helpen. Geert-Jan: “ Solliciteer 1 keer per kwartaal via je eigen website of laat een kennis dit doen en bepaal wat er kandidaatvriendelijker kan.”
  6. Recruitment Marketing: hiermee zorg je ervoor dat je dicht op de doelgroep zit en van arbeidsmarktcommunicatie naar conversiegestuurde communicatie gaat.
    • A/B testen: twee versies tonen, welke boodschap werkt het best?
    • Leadlijsten: leest de bezoeker van je website de nieuwsbrief, bezoekt hij vaak de sociale kanalen, komt hij vaker terug op een bepaalde vacaturepagina? Zie dit als een signaal voor lauwe/warme kandidaten en je hebt een leadlijst voor werving.
    • Geofencing en IP address targeting
  7. Long tail versus recruitment: ga weg van het volume en ga op zoek naar nichemarkten: dit heeft een hoger effect en lagere kosten. Veel recruitmentadviesbureaus maken deze beweging al en het blijkt zeer succesvol.
  8. Toenemende concurrentie van intermediairs: “Speel met recruitmentafdelingen het ‘nieuwe’ spel, namelijk specialiseren en innoveren (techniek) en omarm daarbij data om zo dichter op de kandidaat te zitten. Hier valt nog veel te behalen”, vertelt Geert-Jan.
  9. War for talent: de concurrentie in het werven en behouden van talent wordt steeds groter. Zorg dat je organisatie het belang van talenten voor jouw organisatie inziet en de recruiter daarom volledig faciliteert.
  10. Doelgroepinformatie is een commodity: verzamel data over je doelgroep, want data zijn niet schaars. Tip van Geert-Jan: hoe goed is jouw vacature? Check het via vacatureverbeteraar.nl.

Workshop lean recruitment: kandidaat centraal, niet het proces
Na een korte break geeft Geert-Jan 6 subgroepen de opdracht om het sollicitatieproces in kaart te brengen: “Kies het proces uit van een organisatie uit jouw groepje en breng in kaart hoe lang de wachttijd is, welke middelen er worden ingezet en hoeveel contactmomenten er zijn tot het moment dat de eerste werkdag begint. Welke verbeterpunten zijn er?”  Na zo’n 20 minuten overleg worden verschillende processen een voor een gepresenteerd.

Geert-Jan geeft n.a.v. de presentaties verschillende tips om de snelheid en het succes in werven te vergroten:

  • Neem de sollicitant mee in het proces en zorg dat dat transparant is. Welke stappen zijn er? En is het cv interessant en duurt de wachttijd i.v.m. overleg met collega’s langer? Bel dan de kandidaat, zodat je geen talent kwijtraakt;
  • Moeten er meerdere gesprekken met de kandidaat plaatsvinden? Probeer die dan op 1 dag te plannen. Een van de deelnemers geeft als tip om speeddaten te introduceren: erg efficiënt én effectief;
  • Doe deze workshop met hiringmanager;
  • Bekijk het proces vanuit de kandidaat, daarna vanuit de organisatie;
  • Bespreek incidenten die vaker terugkomen: hoe vang je die op en hoe ga je daar mee om?

Klik hier voor de volledige presentatie van Geert-Jan. Hierin vind je ook een checklist om wervingsproblemen op de te lossen.