Verslag | Sessie Game-based Learning
7 juni 2022 | KSF Expertsessie HR | Fun terug in de organisatie met behulp van game-based learning
Game-based learning; wat is het precies en op welke manier kun je het inzetten binnen jouw organisatie? Dat vroegen de deelnemers van deze expertsessie af toen we hen ontvingen op het KSF Koetshuis in Doorn.
Wat doet spel met je?
Onbewust is iedereen opgegroeid met spel. Denk bijvoorbeeld aan de activiteiten in 1e en 2e groep van de basisschool, of Holle Bolle Gijs in De Efteling. Je doet een gewone handeling (afval in de afvalbak gooien), en je wordt beloond door zijn reactie. Bepaalde elementen binnen spel zorgen ervoor dat je geënthousiasmeerd wordt om nog een keer deel te nemen, dit worden ‘HAPPY-elementen’ genoemd. Denk hierbij aan het verzamelen van punten, samenwerking, competitie, zichtbaar vooruitgang boeken en externe prikkels zoals geluidjes mooie visuals.
Game-based learning
‘Game-based learning bestaat al langere tijd, maar wordt nog lang niet binnen iedere organisatie ingezet’, vertelt Jaap Sluijter van AtHand. Voor veel doelgroepen is het een onbekende vorm van leren, wat maakt dat zij twijfelen wanneer een organisatie hier mee begint. De oudere generatie geeft zelf aan dat zij ‘te oud’ zijn om te spelen, terwijl de jongere generatie vaak een ander beeld heeft van spelen.
Door middel van game-based learning bied je medewerkers de mogelijkheid om spelenderwijs hun kennis over de organisatie te vergroten en vaardigheden uit te breiden. Zelfstandig of in teamverband werken zij aan online en offline opdrachten. Waar de standaard inwerk- en opleidingstrajecten vaak als saai en tijdrovend worden ervaren, zorgt game-based learning juist voor uitdaging en verbinding.
Wanneer een game op de juiste manier is ingericht wordt de intrinsieke motivatie van de medewerker geprikkeld waardoor er dopamine vrijkomt. Een stofje welke ervoor zorgt dat je je langer kunt concentreren en je informatie onthoudt. De vergeetcurve wordt verkleind waardoor resultaten eerder behaald worden.
Download de presentatie van Athand
Ministerie van Buitenlandse Zaken
Setareh Najjarkakhaki (HR Training & Development – Ministerie van Buitenlandse Zaken), is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van ruim 200 medewerkers welke jaarlijks 1 miljoen visadocumenten en 7000 reisdocumenten verstrekken. Een grote operatie, waarbij de juiste kennis en vaardigheden onmisbaar zijn.
Setareh heeft een game opgezet als een leervorm welke naast een bestaande leervorm wordt aangeboden. Medewerkers kunnen zich op deze manier optimaal voorbereiden op de halfjaarlijkse toets. Zes weken langs krijgen zij dagelijks vragen voorgelegd welke zij in tien minuten kunnen beantwoorden.
Uitdagingen
De uitdagingen van Setareh met betrekking tot het opzetten van de game? Het opzetten van de game kost veel tijd en hiervoor is full commitment nodig. Zorg ervoor dat je de juiste leidinggevenden aangehaakt krijgt om inhoudelijk gezien de optimale game op te zetten.
Daarnaast is het belangrijk voor leidinggevenden om hun medewerkers te enthousiasmeren en te activeren. Leidinggevenden moeten de grootste supporters zijn!
Tip
Als laatste tip geeft Setareh de deelnemers mee dat je een tactisch moment moet kiezen om de game te lanceren. Een moment waarop medewerkers tijd hebben om zich te verdiepen in de game, en zij dit niet zullen ervaren als een extra belasting boven op hun huidige werkzaamheden.
Het optimale resultaat?
Medewerkers welke beschikken over de meest relevante kennis en getraind zijn op actuele vaardigheden en gewenst gedrag. Zij kennen de missie & visie van de organisatie en staan met elkaar in verbinding door eerdere samenwerkingen.
Haalbaar? Wat betreft Setareh zeker!