Opname | KSF Deepdive 'Chatbots'
Roel Masselink, directeur KSF, ging in gesprek met Doron Themans (Botcasters), Carla Verwijmeren (Y.Digital & Nationale Voice Monitor) en Casper van den Broek (Studio Winegum) over chatbots. Volgens de Nationale Voice Monitor verkiest de Nederlandse consument telefoon boven stuntelende chatbot. Wat vinden wij daar als branche van? Hoe verhoudt zich dit tot de KSF-servicebelofte die zegt dat techniek klant- en medewerkervriendelijk en voor hun gemak moet worden ingezet? Hoe kan chatbottechnologie wél bijdragen aan een betere ondersteuning en bereikbaarheid voor de consument?
Fragment
Belangrijke takeaway
De verhouding van de Nederlandse consument met chatbots is - zo blijkt telkens weer uit onderzoek - moeizaam. Dit terwijl juist nieuwe technologie de potentie heeft om klanten beter en sneller te ondersteunen. TIjdens de KSF Deepdive over chatbots van afgelopen maandag werd duidelijk dat je chatbot onderdeel moet zijn van een weldoordachte strategie rond merk, klant en klantcontact. Als een chatbot een doel op zichzelf wordt, dan is de kans dat de chatbot een succes wordt een stuk kleiner.
Tips
- Maak van je chatbot geen doel op zich; kijk naar de waarde die je wilt toevoegen voor de klant;
- Je chatbot moet passen in je strategie rond je merk, je product of dienst en de bijbehorende service en klantcontact;
- Maak een multidisciplinair team als je aan de slag gaat met een chatbot;
- Je chatbot moet natuurlijk goed zijn, maar denk ook na over hoe je je chatbot positioneert als oplossing voor de klant. De klant denkt immers vooral dat de chatbot er voor de organisatie is en niet voor hem of haar.
Opname
Bekijk de opname van de KSF Deepdive 'Chatbots' in de KSF Ledenomgeving (dit gedeelte van de ledenomgeving is alleen toegankelijk voor KSF-leden)