HR-expertsessie: niet de medewerker centraal stellen, maar de mens
Het KSF-webinar HR op 4 maart stond in het teken van ‘De impact van thuiswerken op mens en werk’. Ellen van Hennekeler, voorzitter KSF-expertgroep HR en Chris Flink van Nolost, onderzoeks- en adviesbureau dat de mens in organisaties centraal stelt, namen een grote groep belangstellenden mee in dit actuele thema. In het eerste deel van de webinar nam Chris ons mee in een samenvatting van opvallende resultaten uit de onderzoeken van diverse instituten en instanties mbt de impact van het verplichte thuiswerken op mens en werk. Daarna gingen de deelnemers in vier breakoutrooms uiteen om tips en inzichten met elkaar te delen voor thuiswerken en de terugkeer naar kantoor. Feiten en cijfers corona en thuiswerken Een aantal cijfers en feiten uit onderzoek over corona en thuiswerken.
- Een deel van de Nederlandse bevolking is ongelukkiger, vooral ouders en mensen met inkomensonzekerheid
- Gemiddeld ervaart 40% een hoger stressniveau na 5 weken intelligente lockdown
- Ziekteverzuim was in 17 jaar niet zo hoog als in 2020
- 80% van jongeren zit door de coronamaatregelen tegen een burn-out aan
- Thuiswerken leidt volgens TNO niet tot meer fysieke en mentale klachten.
- Thuiswerken versus kantoor: 60% geeft de voorkeur aan voor een 50/50 verhouding. Opvallend is dat er maar weinig mensen zijn die volledig willen blijven thuiswerken of elke dag naar kantoor willen.
- Autonomie: heb je keuzevrijheid hoe je het werk doet en wanneer je tijd besteed aan je werk. Thuis is meer mogelijk, maar autonomie is nu ook beperkt omdat thuiswerken verplicht is.
- Competentie: het gevoel hebben dat je kwaliteiten ertoe doen. Maar kan je nu (online) wel doen waar je goed in bent?
- Relatie: sociale verbondenheid. Hoor je ergens bij? Vrijheid voelen om vragen te stellen en fouten te maken. Bij het 100% thuiswerken is het een grote uitdaging om deze sociale verbinding te onderhouden.
- Burnout-gerelateerde klachten bij jongeren (18-25) is zorgwekkend, heb daar aandacht voor
- Luister goed naar de mensen in je organisatie, zodat ze zich gehoord voelen, leer van de inzichten en doe er iets mee om de situatie te verbeteren
- Communiceer meer dan ooit om medewerkers betrokken te houden en wees creatief in deze communicatie
- Stel prioriteiten en vraag jezelf ook steeds af of dat de juiste zijn
- Het grootste geluk halen we uit de kwaliteit van onze relaties
Teamspirit Welke manieren zijn er en hoe weet je waar behoefte aan is? Wie bepaalt dat? | Verbinding versus inbreuk op privé-omgeving Waar ligt de grens tussen verbinding en persoonlijke betrokkenheid vs inbreuk op privé omgeving? | |
Tips | o Organiseer koffiemomentjes met vrije inloop o Sociale activiteiten als: borrel onder werktijd, hobby’s delen, samen koken, competities, pubquiz, samen wandelen via ‘Ommetje’, online escaperooms o Organiseer een complimentendag o Niet als manager direct het voortouw nemen, laat mensen meedenken o Betrek ook medewerkers die stiller zijn – hen niet “kwijtraken” | o Medewerkeronderzoek: hoe gaat het thuiswerken? o Leiderschapsvorm: meer mensgericht in plaats van taakgericht en op harde KPI’s o Medewerkers aan elkaar koppelen, ook bewust door meetings in te plannen o Zet workshops rondom werk/privébalans in, en hang hier thema’s aan |
Welzijn en mentale gezondheid Hoe weet je hoe het echt gaat en wat kun je doen als je je zorgen maakt? | Behoud organisatiecultuur Hoe behoud je je organisatiecultuur en hoe merk je of die verwaterd? | |
Tips | o Blijf alert op signalen: wat zijn de individuele en collectieve behoeftes? o Er is ook een plicht van de medewerker om open te zijn, zelf regie te houden o Vraag bewust naar de leefsituatie van medewerkers: die heeft invloed op het werkplezier thuis o Maak gebruik van een coach o Werkgroep vitaliteit opzetten, bestaande uit medewerkers | o Blijf als organisatie uitdragen waar je voor staat o Geef extra aandacht aan onboarding in deze online periode o Laad alle sociale initiatieven in 1 platform |