ALV stemt in met wijzigingsvoorstel statuten

De leden van KSF hebben ingestemd met het voorstel tot wijziging van de statuten. Van de aanwezige leden stemde 76% voor. Om de statuten te kunnen wijzigen was een tweederde meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Met de wijziging van de statuten vervalt ook de formele eis dat de voorzitter van KSF altijd een inhouse-achtergrond moet hebben. In het huishoudelijk reglement wordt vastgelegd dat de voorzitter bij voorkeur uit de inhouse-ledengroep afkomstig is. Ook wordt daarin vastgelegd dat leden meer invloed en inspraak krijgen bij het vaststellen van het profiel en de selectie van de voorzitter. 

Een aantal leden had zorgen geuit over het profiel van KSF wanneer er in de toekomst ook een voorzitter vanuit toeleveranciers of facilitaire contactcenters zou worden gekozen. KSF-voorzitter Ramón Delima, die blij is met de betrokkenheid van de leden in deze discussie, zegt hierover: “Vanzelfsprekend nemen we deze zorgen zeer serieus. Niet voor niets wordt hierover in het huishoudelijk reglement iets vastgelegd. Tegelijkertijd vinden we het ook niet goed om op voorhand bepaalde ledengroepen of kandidaten uit te sluiten. Laten we daarbij niet vergeten dat iedere voorzitter, net als elk ander bestuurslid, zich altijd moet richten naar de belangen van de vereniging en haar leden.”

Delima, vervolgt: “Laten we ons daarom vooral blijven richten op dat waarover we ons als KSF echt druk maken. Namelijk zorgen dat organisaties nu en straks hoogwaardig kwalitatief klantcontact kunnen blijven bieden.” KSF richt zich daarbij nadrukkelijk op inhouse- en facilitaire organisaties. Voorzitter Delima wijst op de AI-visie die KSF eerder dit jaar publiceerde, maar ook op bijvoorbeeld de Code voor Verantwoordelijk Marktgedrag en een recente expertsessie voor teamleiders over autonomie en bevlogenheid. In 2025 richt KSF zich nog explicieter op inhouse klantcontactorganisaties. Zo gaat KSF hen helpen om met beslissers binnen de eigen organisatie het juiste gesprek te voeren over de waarde die klantcontact toevoegt aan de organisatie. “Dit over het voetlicht brengen en juist inhouse organisaties te wijzen op het belang van het lidmaatschap van KSF, is een verantwoordelijkheid van ons allemaal”, aldus Delima die zich daarbij ook nadrukkelijk richt tot de leden die hun zorg hadden uitgesproken.

Het voorstel tot wijziging van de statuten bestond uit meerdere wijzigingen. De overige wijzigingen hielden onder meer verband met het verwerken van al eerder genomen besluiten door de ALV rondom bijvoorbeeld de kascommissie. Verder werd een technische aanpassing doorgevoerd waardoor er ruimte ontstond om in de toekomst alternatieve contributiecategorieën te ontwikkelen. Ook werd een aantal slordigheden in de huidige statuten gecorrigeerd.