Kosten bellen naar klantenservice gemaximeerd

08/03/2017

Update 27 maart 2017: Minister Kamp heeft de Kamer geïnformeerd over de consequenties die deze uitspraak op Nederland heeft.

Lees hier de Kamerbrief: www.rijksoverheid.nl

--------------------

Het Europese Hof van Justitie heeft vorige week een uitspraak gedaan naar aanleiding van een in Duitsland gevoerde zaak over de kosten voor het bellen naar klantenservices. De betreffende zaak ging over de uitleg van een richtlijn waarin is bepaald dat voor het bellen naar telefonische klantenservices niet meer dan het basistarief mag worden gerekend. Gekeken moet worden naar de in de omgangstaal gebruikelijke betekenis van 'basistarief', aldus het Hof.

Het basistarief moet volgens het Hof worden uitgelegd als dat de kosten voor het bellen naar een klantenservicelijn niet meer mogen bedragen dan de kosten voor het bellen naar een gewoon vast geografisch of mobiel nummer. De Klantenservice Federatie onderzoekt de consequenties van de uitspraak, staat hierover in contact met het Ministerie van Economische Zaken en zal haar leden informeren zodra er ontwikkelingen zijn.

Lees hier de uitspraak.