Bruisende branchevereniging, lente-editie

28/03/2017

Met een paar prachtige zonnige dagen deze week is het de hoogste tijd voor de lente-editie van de Bruisende Branchevereniging. We mogen ons weer gelukkig prijzen met 13 nieuwe leden die zich in 2017 aansloten bij de KSF. Van harte welkom aan: CLOUDOE, CM Groep, Stedin, Liander, LINQ, Hofstad Search, Koninklijke Verkade, RBG, UNC Plus Delta, THoCC, DHL, DAS en Juuni.
 
Actualiteit
We hebben best enerverende weken achter de rug, waarin we de beloofde bredere propositie ook echt handen en voeten gaven. We zijn druk met de selectie van kandidaten voor de bestuurspositie technologie en innovatie. Natuurlijk was er de actualiteit (Kamervragen) rondom het Bel-me-niet Register en de kosten voor bellen naar een klantenservice, waarbij we input hebben gegeven aan het Ministerie van Economische Zaken. Deze onderwerpen worden uiteraard vervolgd.
 
Innovation Board
Begin maart heb ik samen met onze voorzitter Boris Wachters de eerste bijeenkomst van het kernteam van de Innovation Board afgetrapt. Deze board heeft de opdracht gekregen een toekomstbeeld te schetsen van ons vak in 2027. Tijdens het KSF Jaarcongres op 16 november zullen zij dat met ons delen. In de board zitten op dit moment dr. Arjan van Hessen, gespecialiseerd in taal-en spraaktechnologie, dr. Lotte Willemsen, gespecialiseerd in crossmedia en communicatie, Daan Gönning, werkzaam bij CM Groep en voorheen medeoprichter Watermelon. En voorzitter van de innovation board is Ernst-Jan Kruize, werkzaam bij de gemeente Utrecht en met een brede achtergrond in de branche en bij de KSF. Nieuwe benodigde expertise zullen zij inroepen zodra nodig. Wij wachten vol verwachting af!
 
Trouwe leden
Wij bedanken 11 trouwe leden, die in 2011 lid zijn geworden: Customer Contact Company, Customer XS, DDM Consulting Nederland, Frontline, Multi-Management Vermaat, Nuance, Q-Park, Result Consult, StevenVoorn.nl, UNIEKON en Vecim. Bedankt voor jullie bijdrage in de afgelopen zes jaar.
 
Bezocht
In de afgelopen maanden bezocht ik (of zij mij) de nieuwe leden en onder andere : Pegamento, a.s.r., Pathé, Telecats, DAS, Bronovo ziekenhuis, Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, Eneco, Webhelp, NN, Meeús, Eelloo, GBLT, Lectric, EDM, Kadaster en nog een aantal potentieel nieuwe leden die ik hopelijk in de volgende editie kan verwelkomen.
 
Verbreding en klantdata
Doordat we als KSF voor de verbreding hebben gekozen, komen er ook andere activiteiten op ons pad. Ik bezocht het seminar Data Driven Commerce, ging in gesprek met Customer Insights, had een gesprek met een jurist en volgde een e-learning over privacy. Hier kijk ik met gemengde gevoelens naar. Google is enthousiast over de kansen van datagebruik, maar vertelt ook dat ze alles al over je weten en er geen weg terug meer is. Iemand gaf me te denken: zoals nu je fiets gestolen wordt, moeten we wellicht wennen aan het feit dat data ook gestolen kan worden... Een nieuwe realiteit, waarbij we onze klanten uiteraard zo goed mogelijk blijven beschermen.

Ontwikkelingen
Vol belangstelling kijk ik naar ontwikkelingen in videobellen, waarin nu de hartslag in het gezicht van de ander te zien is door de kleuren in he scherm te versterken en waar chatbots helpen om merken te bouwen waar klanten van gaan houden. Dat gaat in samenwerking met mensen van klantcontact.

Zo probeer ik alle ontwikkelingen te volgen, slim aan te sluiten bij anderen, zodat we u in onze achterban goed kunnen informeren en inspireren. Wat mooi toch om op dit moment in dit vakgebied actief te zijn!
 
Ik zie iedereen graag weer op onze evenementen; de agenda staat vol met mooie sessies van expertgroepen. En wellicht zien we elkaar op de Multichannel Conference en het CustomerFirst Gala!
 
Met vriendelijke groeten,
Geeske te Gussinklo

directeur